Ademoefeningen

We leven zolang er adem is in het lichaam. Zonder adem is er geen leven mogelijk. In verschillende delen van het lichaam heeft de adem een andere functie. De verschillende plaatsen waar de adem zich naartoe beweegt worden vayu’s, ademrichtingen genoemd. Er zijn vijf belangrijkste vayu’s. Deze zijn: prana, apana, samana, udana en vyana vayu. Prana vayu is verantwoordelijk voor de gaswisseling; apana vayu voor het bekken; samana vayu heeft te maken met de vertering van het voedsel; udana vayu is voor het hoofd en vyana vayu voor de bloedcirculatie. Vyana vayu werkt in alle richtingen, door het hele lichaam. Met de ademoefeningen reguleren we de stroom van alle vijf vayu’s.
Wanneer de Prana en de Apana, twee goedgunstige krachten van de mensheid, met volle kracht beginnen te werken, dan kunnen zij de ziel, de heer van dit lichaam, losmaken van alle mogelijke banden, zowel hoge als lage. – Atharva Veda

Sūrya Namaskāra: De zonnegroet

De zonnegroet doe je in je eigen tempo. Dat kan snel of langzaam zijn, afhankelijk van je conditie en behoeftes. 

Stappen:

  1. Ga in de richting van het oosten staan. Plaats de voeten op heupbreedte. De armen zijn ontspannen langs het lichaam.
  2. Op een inademing open je je armen zijwaarts en strek ze naar omhoog.
  3. Buig naar achteren, open de borst en kijk naar je handen.
  4. Op een uitademing kom je met een rechte rug naar voren en plaats je de handen naast je voeten op de grond.
  5. Adem in en kijk naar voren. Stap met de linker- en daarna met de rechtervoet ver naar achteren.
  6. Adem uit en ga naar de hoge plank houding.
  7. Buig de ellebogen en kom naar de grond. Plaats je handen naast de borst en houd de ellebogen bij het lichaam.
  8. Adem in en til je hoofd en borst van de grond.
  9. Adem uit en kom je terug uit de cobrahouding. Plaats je de kin op de grond.
  10. Op een inademing strek je naar de neerwaartse hondhouding. Adem uit en rek je het lichaam goed uit.
  11. Adem in en stap met de linker- en rechtervoet tussen de handen naar voren.
  12. Adem uit en blijf even in de vooroverbuiging.
  13. Op een inademing kijk je naar voren en strek je de armen naar omhoog.
  14. Adem uit en buig naar achteren.
  15. Ontspan je beide armen langs het lichaam.
  16. Herhaal de oefening beginnend met de rechter voet naar achteren. Dit is een ronde zonnegroet.

De zonnegroet verhoogt prana, levensenergie en helpt je om de dag goed te beginnen. Levenskracht is een goede kwaliteit voor de geestelijke bewustwording. De zonnegroet kan andere asana’s niet vervangen, maar kan wel voldoende beweging zijn in de ochtend.
Effect: het werkt door op de wervelkolom, met name heiligbeen, lendenen- en borstwervels. Het is goed voor het hart en de bloedsomloop. Het stimuleert de werking van de nieren en heeft een gunstige invloed op de stoelgang en het zenuwstelsel. De zonnegroet is actief en ontspannen tegelijkertijd.

Over de sporadische kniepijn

Bijna iedereen heeft weleens last van de kniepijn gehad. Volgens David Wolfe (rawfood-deskundige) verdwijnt de kniepijn nadat je voor ongeveer 1,5 uur met de voeten op de grond staat (of zit). De pijn heeft volgens hem te maken met de moderne levensstijl, welke totaal onnatuurlijk is. Het helpt wanneer je dus echt contact maakt met de ‘moeder aarde’. Volgens de chakraleer zijn de knieën met het derde chakra verbonden. Derde chakra gaat over het ego, doelen bereiken, ambitie, weten wat je wilt enz. Pijn in de knieën kan dus ontstaan ook wanneer je ‘de weg kwijt bent’ of je weet niet precies hoe je vorm moet geven aan je leven. Vanuit de natuurgeneeskunde heb ik geleerd dat de kniepijn te maken kan hebben met te veel afvalstoffen in het lichaam. Vooral wanneer we ongezond eten en ontlastingsproblemen hebben. De darmen zijn verstopt en dat reflecteert zich in de kniepijn. Het klinkt misschien gek, maar probeer wat gezonder te eten en zie het resultaat.

Hieronder nog enkele adviezen voor de kniepijn preventie:

  1. Simpele kniemassage met warme kokosolie. Masseer je knieën regelmatig voor ongeveer 15 minuten;
  2. Zorg dat je voldoende magnesium binnenkrijgt. De gewrichtspijn kan ontstaan ook door een magnesiumtekort. Epsom zout in een warm (voet)bad vult de magnesium weer aan;
  3. Zorg voor voldoende vitamine D. Ga naar buiten als de zon schijnt, drink versgeperste sinaasappelsappen, eet avocados.

Pelgrimstochten

Een pelgrimstocht of een bedevaart heeft een religieuze of een spirituele betekenis. Hiermee willen pelgrims contact maken met de heiligen. Een bedevaart kan een genezing, openbaring of verlichting geven. Mensen maken deze tochten om verschillende redenen. Het kan zijn dat ze iets aan zichzelf willen bewijzen, een bepaalde gebeurtenis willen verwerken of loslaten, zichzelf willen transformeren, bidden, zich reinigen, voor de conditie, voor het gezelschap, voor een grote verandering in het leven en om te bezinnen. 

De meeste bekende pelgrimstocht in Europa is Santiago de Compostella in Spanje. Deze tocht naar St. Jacob in Compostella gaat terug naar de tijd van Karel de Grote, want daar zou zijn graf zijn gevonden.

In India en Nepal zijn er pelgrimstochten ter verering van Gautama Boeddha. Op het eiland Shikoku in Japan is er een tocht langs de 88 tempels van de monnik Kukai. De pelgrims reciteren de hartsoetra; ‘Kan ji zai bo za’. Vorm is leegte en leegte is vorm. Vanuit de islam zijn er tochten naar Mekka en Medina. Een pelgrimstocht is goed voor het lichaam, de geest, het hart en de ziel. – Uit ‘Yoga en hardlopen’ boekje van Maja

Gezonde voeding

We zijn wat we eten. Tegenwoordig doen we alles snel, want er is nergens meer tijd voor. We doen onze boodschappen snel, we doen wat in de pan of in de magnetron en stoppen dat onnadenkend in de mond. We eten snel en kauwen onvoldoende. Voor boodschappen moeten we de tijd nemen en gooien we niet zomaar van alles in de boodschappenkar. Voor zover mogelijk vermijden we verpakte producten met kunstmatige toevoegingen. Iedere seconde worden er miljoenen nieuwe cellen gebouwd en oude cellen afgebroken. De kwaliteit van de lichaamscellen is afhankelijk van de kwaliteit van de verteerde voedingsstoffen. Koken is een transformatie van het voedsel. Wanneer je gestrestst en negatief bent, smaakt het eten ook minder. Tijdens het koken denken we positief. De ruimte voor het eten maken we aantrekkelijk en sfeervol.

Vanuit de yogische traditie is het belangrijk om een gedeelte van de maaltijd te delen of te offeren. Het bidden en dankbaar zijn voor het eten hoort er in vele culturen ook bij.
Het ruiken en proeven van het voedsel is het begin van de spijsvertering. We eten langzaam en kauwen goed door. Het is beter om minder verteerbaar voedsel te eten. Fruit en groente zijn licht verteerbaar en de voedingsstoffen worden snel opgenomen, maar eiwitten en vetrijke voeding hebben langere tijd nodig om afgebroken te worden. Wanneer we alles door elkaar eten, ontstaan er darmgassen met winderigheid, darmkrampen en een opgeblazen gevoel in de buik als gevolg. Direct na het eten drinken we niet, omdat we hiermee de spijsvertering verstoren. Het innerlijke vuur wordt minder met als resultaat een slechte opname van het voedsel.